Om Havspaddlarnas Blå Band (HBB)

juni 14 2005, 21:16

I sommar ska jag och Eva försöka oss på Havspaddlarnas Blå Band som instiftades 1990 av Jim Danielsson. I korthet så innebär det att vi paddlar hela Sveriges kust med kajak, start i Svinesund och målgång i Haparanda, en sträcka på ca 2200 km. HBB är ingen tävling, men man följer uppsatta regler, bl.a. att man ska klara sig utan hjälp utifrån och dokumentera dagsetapper i en loggbok.

Startdatum HBB 2005

juni 14 2005, 22:25

Preliminärt startdatum är Måndag 20 juni.

Vi har startat!

juni 20 2005, 12:02

Startade vid halv åtta-tiden och har nu lunch. Sträcka: 19 km. Lite motvind men annars är det kanon-väder. Fick bra hjälp av tidvattnet i början. / Christer

Dag 1

juni 20 2005, 23:46

Distans: 35 km. Vi är på Rundö knappt 2 mil N om Grebbestad. Motvinden ökade efter lunch så vi valde att gå inomskärs resten av dagen. Ha det bra! Christer

Dag 2

juni 21 2005, 22:28

Sträcka: 13 km. Position: havsten 8 km norr om Grebbestad. Tog sovmorgon eftersom hård motvind utlovades i prognosen och vi ska ta det lugnt i starten. Med stundtals 10 m /s i motvind idag har vi inte direkt forssat fram. Efter prognosen ikväll verkar det som att det blir ytterligare en sovmorgon. Kuling-varning är utfärdad. Eftersom det inte gick att skicka bilder direkt från telefonen så kommer de senare. Regnet droppar lite lätt på tältet så det är skönt att ligga i sovsäcken. /Christer

Dag 3

juni 23 2005, 13:50

Sträcka: 36 km. Position: Valön väster om svenneby. Det har varit rätt blåsigt idag dock västligt så det har blivit mindre motvind. Passerade turens första svårighet, Tjurpannan och det gick bra trots en del vind. Det låter inte på väderprog. som att det ska bli mindre vind men vi får se. /Christer

Sen ankomst till rektorn.

juni 24 2005, 2:10

Sträcka: 54km. Position: Lavön en mil söder om Lysekil.. Det var en lång dag idag. Fint väder som vanligt. Vi har haft inslag av sol varje dag och riktigt varmt. Är nu hos Lars-Erik som var rektor på Svenska skolan när vi jobbade där. Både han och hans sambo Margareta var vakna när vi kom fram 00.40. tack! Christer

Här är en karta med Lavö.

Dag 5 :midsommar

juni 25 2005, 0:17

Glad midsommar! Sträcka: 16,6 km. Position: Mollösund. Idag har vi haft en lugn dag. Endast lite paddling på kvällen. På dagen var vi en sväng med Lars-Erik till Henån som ligger på Orust. Vi fick en super-god lunch, färsk-potatis och lax. Kan man få ett recept på såsen? Christer

Medvind!

juni 25 2005, 23:37

Sträcka: 50 km Position: Utanför hisingen, Göteborg. Äntligen en dag med vind i ryggen! Det har varit soligt och fint, som vanligt kan man säga efter de första dagarna. Det är riktigt kul att det är så många som skriver kommentarer. Vi ska hälsa till Eva och Erik som vi träffade tidigare ikväll. De skulle komma ihåg adressen och gå in och kolla. Ha det bra allihopa! Christer

Lunch

juni 26 2005, 8:36

Riktar på Särö, yttre badet. Väster skog. Någon gång efter halv två.

Dag 7

juni 26 2005, 22:22

Sträcka: 38 km position: onsala sandö gps x6372000 y1266000 (karta) . Skönt att ha över-farten vid Göteborg klar. Det går ju en del stora båtar där. Det var ett uppehåll i vinden på ef. m. Annars har det blåst mycket. Tack för meddelandet, christer. Det blir alltså mycket vind-surfing för din del de närmaste dagarna. Vi har också träffat Per-Uno och Gunnar som var ute och paddlade med sina egen-tillverkade kajaker av samma modell som eskimåerna använder. Tack för pratstunden! Vi har ingen bra tält-plats ikväll.. Det är troligen en ko-hage. Hoppas att vi inte blir inblåsta här imorgon. Det verkar inte så lovande. Annars är det bra. Tänk att vi redan varit ute en vecka.

Vilodag

juni 27 2005, 9:32

Vi hör redan från tältet att det inte blir paddling idag. Det skulle dessutom öka till kuling 17.

Dag 8

juni 27 2005, 23:26

Japp, det blev en Vilodag idag i den hårda vinden. 0 km således. Det var skönt att ta det lugnt. Idag hade vi vårt första besök. Sigge, vars föräldrar bor i Onsala, kom förbi och fick römmegröt till lunch. Det regnade lite men det gick ju bra att sitta inne i vår självstagande etta med kok-vrå. Tack för titten! Blir det dåligt väder imorn kanske vi åker in till Göteborg. Vinden skulle väl avta något så vi får se. Det har blivit lite kallare nu men det skulle bli varmare i slutet på veckan.

Här är en bild från dag1. “Fortfarande tuff efter tre timmars paddling dag ett. Visar i alla fall det fina vädret.”

Bild dag 1

Dag 9

juni 29 2005, 7:31

Sträcka: 55 km. Position: kusten i höjd med två-åker. X6327326 Y1287866 (karta). Ganska blåsig dag tack och lov medvind. Vi har sett ett tjugo-tal sälar idag. Höjdpunkten var annars glassen och våfflorna i träslövsläge utanför Varberg. Det är nu slut på skärgård att smyga fram i om det är hård vind. christer

Dag 10

juni 30 2005, 0:43

Sträcka: 48 km. position: Villshärad x 6289003 y 1308571 (karta) Vinden gör mycket i den har sporten. Idag har vi haft mest medvind och fått en ganska behaglig resa. Om man nu kan kalla att paddla i nästan nio timmar, effektiv tid, behagligt. Strålande sol och glittrande vatten gör näsorna röda och livet behagligt. Vi har fått höra att vi ser väder-bitna ut. Vet inte om det var en komplimang. / Christer

Laholms-bukten

juni 30 2005, 16:32

Är i Torekov (karta), glass på kajen. Bra väder kan man lugnt säga att det varit.. Vi gick raka vägen från Tylösand. Vilar nu men drar nog vidare snart. Vi tältade i hamnen utanför skjutfältet. Eva

Dag 11

juli 1 2005, 0:00

Sträcka: 53 km. Position: mölle (karta). Två tunga överfarter stod på programmet idag, Laholms-bukten och Skälderviken. Båda är i två-mils klassen och helt klart väder-beroende. Vi hade det bästa paddel-vädret när det behövdes som mest. Havet var spegelblankt när vi stack och det har varit svaga vindar hela dagen. Det var lite svårt med möjligheter att tälta i mölle men nu har vi löst det. Vi är dock oroliga för ev tid-vatten. Vi ska ha upp tidigt och kolla. /Christer

Bild

Dag 12

juli 2 2005, 0:07

Sträcka: 40 km. Position: Råa söder om helsingborg. x 6208599 y 1309659 (karta) En ganska tung men bra dag. Motvinden gör att man får ligga i om man ska komma någonstans. Vi tog lunch redan efter en timme pga den kraftiga Motvinden. Vi hade då tagit oss knappt tre km och kände oss slitna. Säkert mycket pga den anspänning som det är att göra på långa överfarter som vi gjorde igår. Sedan sov vi inte så länge eftersom vi trodde att tidvattnet kunde komma in i tältet. Det var nära! Se bild. Sedan får vi tacka Peter i Domsten för en trevlig pratstund. Hoppas att du får köpa en kajak för frun! Har tyvärr lite problem med de kartor vi inte använt eftersom de blivit lite blöta.

juli 2 2005, 1:13

Strandtomt

Dag 13

juli 2 2005, 23:13

Sträcka: 31 km position: Vikhög x 6181361 y 1321046 (karta) ligger knappt två mil norr om Malmö. Idag hade vi sovmorgon och torkade sedan våra kartor i solen. Så starten blev lite fördröjd. Nu har vi förhoppningsvis packat kartorna vattentätt. Vi funderade på att köra en sen kvällspaddling förbi Malmö men det kändes onödigt. Motvind även idag, på kvällen svag. Vi tältar på gräset utanför en båtklubb där det är fest. Vi får väl se om vi kan sova. Det var skönt att vi grejade Helsingborg igår. Den jobbiga sk spegelsjön är inte lätt att handskas med. Den bildas när vågor reflekteras från kaj eller klippa. Pga av den täta trafiken blir det extremt här.

Dag 14

juli 4 2005, 0:28

Sträcka: 40 km. Position: södra änden av falsterbokanalen (karta). Idag är det hela sex personer vi träffat på och snackat lite mer med. Först var det dagens stora överraskning, Kenn som jag var klassföreståndare för i Lycksele 2,5 år.. Mycket kul att träffas! I motvinden efter Öresunds bron pratade vi med Nils-Robert och Bengt som mycket förnuftigt delat upp sin Sverige paddling på fyra år. Sedan kom vi till Klagshamn efter tuff motvindspaddling. Där möttes vi av de trevligaste hamnvärdarna hittills, Ingemar och Lasse. De berättade att det ganska ofta passerade blå bands paddlare i Klagshamn. Pga den ringa skärgården är det väl inte så många andra som paddlar där. De hjälpte oss bla med att ta ut kursen mot Falsterbokanalen. Sedan erbjöd de oss ganska enträget att duscha. Vi misstänker att vi inte luktar så gott. Ni ska ha stort tack. Vi är nöjda med dagens paddling trots den tuffa Motvinden. Nu börjar vi snart vända uppåt. Christer

juli 4 2005, 1:37

kenn m eva

Kenn m eva

juli 4 2005, 1:40

Eva lasse ingemar Gittan

Eva Lasse Ingemar Gittan

Dag 15

juli 4 2005, 19:12

Sträcka: 0 km. Position: som igår, falsterbokanalen. Idag blåser det för mycket.. Jag har mätt upp 15 m/s. Vi gick ut på morgonen men det är dessutom motvind så det var inte så mycket att fundera på. Försökte boka in oss på vandrarhem men det var fullt. Det är falsterbo horse show i veckan. Vi har haft en skön dag men också gjort lite nytta. Handlat, tätat kapell och jacka samt ritat på våra kartor. Varje dags sträckning ska ritas in på kartan och vi låg lite efter med det. Nu hoppas vi på en svagare vind med rätt riktning till imorgon så vi kan dra vidare och börja klättringen norrut.. Christer

Dag 16

juli 6 2005, 0:31

Sträcka: 42km. Position Hörte x 6141919 y 13568791. Dagen började blåsigt så vi tog det lugnt på fm. Vi har svarat på ganska mycket frågor om turen när vi legat still. Vi har tältat bredvid ett bad och det är nog inte så vanligt att folk tältar där. Vi stack iväg vid två och är nu i en hamn några km väster om Beddingestrand. Nu har vi alltså börjat klättringen norrut. Yes! Christer

juli 6 2005, 2:00

dag 16

Dag 16

Dag 17

juli 6 2005, 23:01

Sträcka: 48 km. Position: mälarhusens strandbad. x 6142487 y 1399167 (karta) Nu är det sandstränder som gäller, mil efter mil. Det är verkligen kul att se den varierade kusten på nära håll. Men självklart blir det segt ibland. Nu längtar vi efter skärgård men det lär dröja ett tag. Vi njuter av att det är lättnavigerat så länge. Hör att det är värmebölja norrut. Vi har fortsatt bra väder. Idag har vi fått någon enstaka skur på oss annars sol. Imorgon sätter vi fart upp mot Hanö bukten. Cherio Christer

Dag 18

juli 8 2005, 0:27

Sträcka: 61 km. Position: några km söder om Åhus. x 6196682 y 1403516 (karta) Idag tog vi ett ganska rejält skutt längs kusten men vi hann med nystekt sill med mos i Kivik, underbart! Annars äter vi oftast frystorkat till lunch så det smäller högt med riktig mat. Imorgon lämnar vi nog skåne och ger oss i kast med Blekinge. Det är riktigt bra geografilektion det här för oss. Kusten kommer vi i alla fall ha koll på. Vi jobbar oss nu fram längs Hanöbukten som är för vid för att man ska korsa den. Det finns säkert de som ha gjort gått rätt över men då missat en massa glasstopp:)

juli 9 2005, 7:42

på väg under öresundsbron

På väg under öresundsbron

juli 9 2005, 7:44

Tältplats dag 19. Är på Tärnö utanför Karlshamn. Det var vår varmaste dag hittills igår och det verkar bli lika fint idag.

Tältplats dag 19

Dag 19

juli 9 2005, 16:13

Sträcka: 55 km. Position: Tärnö x 6221886 y 1448776 (karta) Det är svårt att veta när vi passerar olika ställen. Om vi ska gissa så är vi i stockholmstrakten om minst 10 dagar och höga kusten månadsskiftet jul-aug. Men vi lovar inget. Vem vet, nästa vecka kanske kajakerna är sålda och vi sitter på tåget norrut. Karlskrona är en liten omväg om det är bra väder så det får bli en annan gång. Det skulle vara kul att se hur den står sig mot glassen i Träslövsläge, Varberg som leder vår lista.

Dag 20

juli 9 2005, 21:14

Sträcka: 32 km. Position: Hasslö x 6221858 y 1479856 (karta) Efter 20 km stötte vi på kraftig motvind men kämpade oss 9 km till Hasslö hamn där vi gjorde mat. När vi ätit gav vi oss ut i Motvinden igen. Vi tog oss ytterligare 3 km innan vi bestämde oss för att stanna och invänta bättre vind. Nu har vi gått och lagt oss för att vara pigga imorgon.

Dag 21

juli 10 2005, 23:55

Sträcka: 45 km. Position: 6 km söder om Kristianopel. x 6230033 y 1511673 (karta) Har idag kämpat en hel del med motvind men äntligen kommit runt Torhamns udde så att vi nu kan läsa ett N på kompassen. Idag har vi också storhandlat. Man blir ganska fixerad vid mat på en sån har tur. Allt smakar så gott! Camping-livet blir väldigt enkelt när det är så bra väder. Om det inte är otroligt bra vind imorgon, dvs SV 2-6, ska vi kika runt en sväng i Kristianopel. Vi köper någon kvällstidning ibland så vi hänger med lite. Sedan har Anders K förutom att fixa den här bloggen också invigt mig i mobilt internet så vi kan surfa och kolla nyheter och inte minst sjövädret. Tack!

juli 12 2005, 1:29

Kalopps

Dag 22

juli 12 2005, 9:37

Sträcka: 42 km. Position: x 6266724 y 1525181 (karta) 2 mil söder om Kalmar. Idag har vi turistat i Kristianopel. Det var mycket fint och ett skönt avbrott i den hårda Motvinden vi hade på fm. Har paddlat genom sälreservat och sett över 30 st idag. Har också paddlat en del i områden med algblomning men vi har inte stött på den blå-gröna algen, den sk giftalgen. Vi tackar Kent o Karin, som vi träffade i Kristianopel, för inbjudan till Waxholm. Vi åker nog inte så långt in men man vet aldrig.

Dag 23

juli 13 2005, 0:18

Sträcka: 62 km. Position: x 6322649 y 1546318 (karta) norr om stor-ön utanför Mönsteras. Idag var det vind i rätt riktning. Bra väder och bra vind. Vi paddlade genom Kalmar vilket var trevlig omväxling. Från de mysiga kanalerna såg det ut att vara en trevlig stad. Dagens andra kanal var vid drag, 8km norr om Kalmar. Den var inte lätt att hitta eftersom den var mindre än två meter bred. Vi får lägga på en rem så att inte släkten måste komma och hacka upp isen för hand.

juli 13 2005, 1:04

Ibland kan man inte ta ut svängarna!

inte ta ut svängarna

Dag 24

juli 14 2005, 0:33

Sträcka: 40 km. Position: x 6355166 y 1547087 (karta) Ekö strax norr om Oskarshamn. Vi hade hoppats på SV-vind men det var snarare NV när vi kastade loss i morse. Vi segade oss fram till Påskallavik där vi gjorde ett ganska långt stopp. Under kvällen paddlade vi sedan inomskärs till Oskarshamn. Det var väldigt fint med många öar som bildade naturliga kanaler. Sedan korsade vi farleden utanför O. Vi blev jagade av en Gotlandsfärja men vi slog om till K1 500-tempo och lyckades hålla undan. Vi tar gärna emot camping-tips. Vi antar att vi hamnar strax söder om västervik i morgon. Eva undrar om du inte ska med? Vi kan behöva någon att ta rygg på om vi blir jagade av fler färjor.

Dag 25

juli 14 2005, 23:51

Sträcka: 48 km. Position: x 6399667 y 1556484 (karta) Krokö utanför Västervik. Vi hade idag västlig vind mest hela dagen förutom sista timmarna då det var nordlig vind dvs motvind. Vinden är förutom maten ett stort intresse just nu. När vi går i land kollar vi alltid att vi har någon flagga så att vi kan se ändring i vindens riktning och styrka. Det blir ett beroende. Vid rätt vind går det nästan dubbelt så fort och man blir hälften så trött som vid fel vind. Höga kusten är fint. Där har våra kajaker gått förut så vi hoppas att det ska underlätta. Vi siktar på gryt för att hälsa på Ingrid och Peter i morgon.

Dag 26

juli 15 2005, 23:12

Sträcka: 54 km. Position: x 6450417 y 1561475 (karta) Ekö-camping. Idag har det varit medvind. Tyvärr i det kraftigaste laget, aldrig blir man nöjd. Tack vare skärgården har vi kunnat köra en bra sträcka ändå. Vi är nu i gryts skärgård och kommer förhoppningsvis komma in i St Annas skärgård imorgon. Det är en del som undrar om det inte blir enformigt och tråkigt. Det blir det ibland men även om det är samma disciplin hela tiden dvs kajak så ändras förutsättningarna och omgivningen. Efter en blåsig dag som idag är det skönt med en monoton dag med lite navigering och bara malande. Nu är det massor av öar så det händer saker hela tiden. Idag fick vi lämna våra kajaker på en stugtomt och låna skottkärra att köra vara grejor i till campingen. Vi sticker ut bland husvagnar och bilsemestrare med vår skottkärra. Kommer att äta lunch hos Peter och Ingrid imorgon så det blir kanske en kortare dag. Trist att både min sport- kamrat och mästerklipparen drar från Abisko. Både jag och Eva behöver klippas nu. Jag tror det är därför hon på ogärna är med på bild. C

Dag 27

juli 17 2005, 0:17

Sträcka: 41 km. Position: x 6487565 y 1567354 (karta) Arkö utanför Arkösund. Idag har vi varit och hälsat på Peter och Ingrid. Peter arbetade vi med i London. Det var trevligt att träffas. Tack för fika, lunch och dusch! De kan nu intyga att vi är på väg norrut. Vi skulle ju kunna sitta på en strand i Grekland och skriva in på hemsidan. Dagens musik upplevelse var när vi paddlade in i Arkösund och en kille med gitarr sitter på en klippa och spelar Energi av Lars Winnerbäck, mycket passande och bra. Grattis Göran! Vi har som mål att passera Stendörren imorgon ef. Området är ett möjligt stopp för natten. Mob 070-5271748. God natt från Christer och Eva. Snart i en hamn nära dig.

juli 17 2005, 1:30

Eva med skottkärran som vi fick låna av Håkan och Noomi. Tack!

Eva med skottkärra

Dag 28

juli 17 2005, 23:40

Sträcka: 47 km. Position: x 6519445 y 1598386 (karta) Ö utanför Källvik. Vi har haft bra flyt med vädret vid våra överfarter. Bråviken låg spegelblank när vi stack iväg i morse och det höll i sig hela dagen. Vi körde raka spåret från Arkö upp till stendörren, 37 km. Sedan träffade vi Boel och Göran i Källvik. Mycket trevligt och mysigt. Göran är ytterligare en som vi arbetade med i London. Innan igår hade vi inte träffat någon vi känner sedan dag 8. Det är ganska naturligt att det blir lite tätare här eftersom det är centralt. Vi väntar fortfarande på att det är någon som ska paddla med oss. Det är det där med logistiken. Cathrine och Hans siktar på nästa helg. Hoppas att det går att få ihop. Höga kusten når vi förhoppningsvis sista helgen i juli. Vi räknar med Figge och Knutsson på sträckan Berghamn Skagsudde.

juli 18 2005, 1:04

Trevligt!

Dag 29

juli 18 2005, 22:51

Sträcka: 28 km. Position: x 6522181 y 1622266 (karta) Långsudden söder om Nynäshamn. Idag har det varit kämpigt i motvinden. Vi hade en lång paus i solen mitt på dagen i väntan på att vinden skulle avta. På kvällen avtog vinden men eftersom vi skulle korsa farleder och det fortfarande var ganska grov sjö beslöt vi oss för att avvakta. Imorgon siktar vi på att komma till Stora gässholmen om vi har bra vind. Där har Conny som Eva läste med på GIH stuga. Vi är nu på gränsen till Stockholms skärgård, kul!

Dag 30

juli 20 2005, 0:12

Sträcka: 66 km position: x 6567588 y 1664037 (karta) Nämdö sydost om Värmdö. Vi siktade på stora gässholmen men det blev lite för långt. Det har varit riktigt bra väder och ganska lite vind. Ingen motvind! Det var betydligt lugnare att korsa farlederna idag. Det var inga problem men oj vad snabba katamaranerna är. Imorgon har vi varit ute en månad.

juli 21 2005, 0:40

Grillmästaren Conny och Eva

Dag 31

juli 21 2005, 0:49

Sträcka: 30 km. Position: x 6595201 y 1670863 (karta) Löjö i höjd med Möjas nordspets. Idag blev det nästan en vilodag. Eftersom det var riktigt blåsigt och regnigt i morse så blev det lite sovmorgon. Den följde vi upp med ett rejält och mycket trevligt stopp hos Conny och Anna på Stora Gässholmen efter två och en halv timmes paddling. Det var inte lätt att bryta upp och fortsätta vår färd men dagarna går och än är det långt kvar till Haparanda.

Dag 32

juli 22 2005, 2:13

Sträcka: 57 km. Position: x 6642200 y 1675850 (karta) Björhövda 2 mil nordväst om Norrtälje. För andra natten under vår tur ska vi nu bo inomhus. Vi är hos Pär och Ingrid som bor här ute. Pär som, ja precis, vi arbetat med i London. För första gången kan jag skriva in på bloggen från en dator istället för från telefonen. Det är klart smidigare. Jag ska ändå inte bli långrandig eftersom klockan är mycket. Vi körde sen paddling för att hinna hit ikväll eftersom Pär och Ingrid inte skulle vara här imorgon. Vi har fått kämpa ganska många timmar i motvind men vi kom fram till slut. Det blev riktig nattorientering innan vi var framme. Gps:en funkar bra. Det blir nog lite sovmorgon imorgon innan vi fortsätter upp mot Väddö-kanal.

juli 22 2005, 10:08

Pär och Christer. Värdshuset hade nattöppet.

Pär och Christer

Dag 33

juli 22 2005, 22:50

Sträcka: 27 km. Position: x 6665766 y 1664717 (karta) Tomta by, Väddö. Idag hade vi en mycket avslappnad förmiddag där vi njöt av att få vistas inomhus och kunna få våra kläder torra. Stort tack till Ingrid och Pär som vågade låta oss vara kvar trots att de åkte in till stan. Vi lyckades i alla fall lämna lyxen efter lunch och gav oss ut i en bastant motvind. Det gick verkligen inte fort men hoppet om en skyddande kanal drev oss framåt. I kanalen blev det lite lugnare och när det sedan blev öppnare hade vinden avtagit. Tyvärr började det då regna kraftigt så när när vi efter två timmar i regnet såg en övergiven vänt-kur bröt vi för dagen. Kuren är perfekt som kök, kontor och torkrum. Trots det så blir det skönt att dra vidare imorgon.

Dag 34

juli 24 2005, 0:54

Sträcka: 47 km. Position: x 6697278 y 1638320 (karta) Ladskär 8 km norr om Öregrund. Idag har vi, hör och häpna, paddlat. Vi hade under första passet fin medvind upp till Lackevik där vi träffade Magnus Sundman som vi varit på äventyr med tidigare.. Kul! Vi körde sedan vidare till Öregrund där vi handlade. Det var fullt ös i hamnen så det var några stycken som var framme och snackade den lilla stund vi var där.

juli 24 2005, 2:06

Christer och Magnus

Dag 35

juli 24 2005, 21:38

Sträcka: 37 km. Position: x 6721501 y 1615757 (karta) Fågelsundet några mil nordost om Älvkarleby. Vi började dagen med att paddla mot turens fjärde och sista kärnkraftverk. Som final var vi denna gång tvugna att korsa den ström som kylarvattnet bildar. Det kändes lite ovant att paddla strömmande vatten men det var inga problem. Det var verkligen en tydlig temperaturskillnad på vattnet i strömmen jämfört med det utanför. Det var i det närmaste ljummet. På förmiddagen såg vi en Havsörn. De är ganska vanliga här, igår såg vi tre stycken. Annars har det regnat mest hela dagen idag men varit bra vind.

Dag 36

juli 26 2005, 0:06

Sträcka: 47 km. Position: Utvalnäs (karta) utanför Gävle hos familjen Sundin. Inte visste vi att vi i natt skulle sova inomhus när vi paddlade iväg i morse. Efter att ha korsat Gävlebukten behövde vi fylla på vatten så vi gick i land på första bästa ställe. Snacka om att komma rätt. Så nu har vi duschat, fått fika och kollat på sporten. Sånt man verkligen uppskattar efter några veckor i tält. Tack så mycket! Familjen Sundin går på knock i gästfrihets-ligan i klassen ta emot vilt främmande skitiga kanotister. Det är det oväntade och möten med trevliga människor som är en stor del av behållningen av resan. Så nu ska vi sova i en mysig stuga i natt. Godnatt!

juli 26 2005, 0:22

Peter, Isabella, Charlie och Beisi. Tyvärr inte bästa Bildkvaliteten.

Peter, Isabella, Charlie och Beisi

Dag 37

juli 27 2005, 1:18

Sträcka: 50 km. Position: x 6783407 y 1574300 (karta) 0 Ö någon mil söder om söderhamn. Vi hade en lugn förmiddag i stugan i morse. Det var väldigt blåsigt och regnigt på morgonen så vi kände ingen stress. Vi stack iväg strax före tolv då det var vindstilla. Idag har vi inte fått något regn på oss under paddlingen men det är ingen supervärme. Är sommaren över? Hoppas inte det.

Dag 38

juli 28 2005, 2:12

Sträcka: 46 km. Position: x 6827178 y 1575345 (karta) Våtnäs utanför Enånger. Den norrländska gästfriheten är svårslagen. När Cathrine och Hans skulle hälsa på oss ikväll så var de tvugna att gå över privat mark. Ordentliga som de är så sa de vad de hade för ärende i närmsta hus och vips var det eld i kaminen i bastun. Inte nog med det. Efteråt blev det kaffe och tårta samt en trevlig pratstund. Ett stort tack till familjerna Wikman och Rosenlind. Östra hamnen i Våtnäs är ett mycket mysigt fd fiskeläge. En del vind i prognosen för imorgon men förhoppningsvis ska vi kunna mala vidare mot Happis.

juli 28 2005, 10:49

Efter regn kommer solsken.

Efter regn kommer solsken

Dag 39

juli 29 2005, 1:35

Sträcka: 55 km. Position: x 6871529 y 1582462 (karta) Mellanfjärden utanför jättendal. Kul att Cathrine och Hans tältade med oss. Sommaren var tillbaka idag, varmt och skönt. Hornslandet som vi passerade idag var riktigt häftigt med enorma ytor med klapperstensfält. Ikväll campar vi under lite enklare former igen.. Imorgon kanske vi knackar på i någon stuga igen.

Dag 40

juli 30 2005, 3:14

Sträcka: 58 km. Position: Våle (karta) nordost om Sundsvall. Det kan nog behövas en del kaka efter den här turen. Såg en löpsedel, “ät vad du vill och rasa i vikt”. Kanske stod det i artikeln att man skulle paddla 10 tim om dagen. Det fungerar. Så farligt är det inte eftersom vi har anpassat intaget. När vi hade korv och mos fest med Magnus åt vi tre burkar Bullens dvs 24 korvar och 12 portioner mos. Ikväll är det övernattning inomhus igen. Vi är i Cathrines föräldrars stuga i Våle. Här fick vi också träffa Tobias och Christina som var påväg hem till Göteborg från Lycksele. Kul att träffas! Det känns häftigt att vi nu är norr om Sundsvall. Det är fortfarande långt kvar men vi har paddlat en bra bit, ca 168 mil.

Dag 41

juli 31 2005, 8:01

Sträcka: 44 km. Position: x 6962118 y 1613550 (karta) på Hemsö som ligger en mil sydväst om Vedabron. I morse var det rast och vila hemma hos familjen Engman i Våle, skönt! Vi fick köra en välbehövlig tvättmaskin så nu har vi rena kläder. Vi är nu i början på Höga kusten så nu är vi i kända trakter. Vi har inte fått kontakt med Knutsson. Vi får se om han kommer. Det vore ju kul om vi fick med oss en hjälpryttare. Det var trevligt att paddla genom Härnösand inte minst för att vi fick storhandla och äta hamburgare.

juli 31 2005, 8:15

Inger och Hans Engman.

Inger och Hans Engman

juli 31 2005, 8:16

Mys i soffan hos Engman.

Mys i soffan hos Engman

juli 31 2005, 10:15

Cathrine och Hans, våra första medtältare.

Cathrine och Hans, våra första medtältare

Dag 42

juli 31 2005, 23:44

Sträcka: 50 km. Position: x 6997988 y 1643365 (karta) Storviken, norra Ulvön. Nu är vi i Ö-viks trakten. Vi siktar på Skagshamn till lunch imorgon där vi ska hämta upp vår första medpaddlare och träffa pressen dvs Knutsson och Figge. Så det är bara att tanka bilen och komma och säga hej. Det har varit kul att paddla i bekanta trakter idag. Högakusten är ett fint område. Det ska bli kul med lite sällskap på turen.

Dag 43

augusti 2 2005, 0:40

Sträcka: 39 km. Position: x 7023206 y 1668161 (karta) En ö strax söder om Husum. I morse när vi kikade ut var det regn och kraftig motvind så vi tog lite sovmorgon. Vinden avtog något men det var ändå rejält slitigt när vi gav oss av mot Skagshamn.. Där väntade knutsson hemma hos Figges pappa Harry. Tack för gästfriheten. Det var grymt skönt att duscha. Tack för alla kommentarer! Det är verkligen kul att läsa. Eftersom jag skriver från telefonen är jag för slö för att kommentera alla kommentarer men vi uppskattar dem verkligen. Nu har Knutsson anslutit till Haparanda-expressen. Han hade bra tempo i paddlingen och blir en bra hare. Vi får se om det blir några svarta rubriker i Öa angående vår paddling. Vi hade telefonkontakt med redaktionen.

augusti 2 2005, 0:59

Harry Forsgren på kommandobryggan

augusti 3 2005, 0:25

Knutsson vilar ut efter sill, potatis och 15 km över öppet hav.

Knutsson

augusti 3 2005, 0:30

Tandborstning i solnedgången.

Tandborstningi solnedgången

Dag 44

augusti 3 2005, 12:29

Sträcka: 40 km. Position: x 7047090 y 1697960 (karta) Skarsta utanför Söråker. Efter den kallaste morgonen hittills på hela turen gav vi oss iväg i motvinden. Efter en kort fikarast körde vi rakt över Degerfjärden till Järnnäsudden där vi hade matpaus. Efter pausen hade vinden vänt och vi hade medvind, härligt! Lunchen bestod av sill och potatis, underbart. I morgon siktar vi på att komma till Blågrunden, Hörnefors till lunch där Knutsson kliver av. Mycket trevligt med sällskap särskilt på en så här monoton sträcka..

Dag 45

augusti 4 2005, 1:58

Sträcka: 41 km. Position: x 7072400 y 1726000 (karta) djupsundsudden, Holmsund. Nu är vi hos Ulf och Gunilla Viklund som vi arbetade med i Lycksele. De bor jättefint vid Havet vilket är trevligt särskilt när man reser per kajak. Knutsson klev av vid lunch efter en förmiddag med trevlig paddling i solen. Först spegelblankt och sedan lätt medvind. Bra jobbat! Där Knutsson klev av blev vi bjudna på kaffe, saft och bullar av Monica och Maria Holm. trevligt och gott. Nu blir det femte natten inomhus, härligt!

Dag 46

augusti 4 2005, 23:18

Sträcka: 32 km. Position: x 7092057 y 1742839 (karta) Truthälludden söder om Norrfjärden. Det blev en halv vilodag idag. Vi fick skjuts av Ulf in till Holmsund så att vi skulle kunna handla mat. På väg tillbaka stannade vi till på Nisses kondis och träffade Nisse och Bodil. Kul att träffas och att vi äntligen kunde komma förbi. Ganska hård vind, regn och dimma fördröjde vår start. Det är skönt att vara inne när det spöregnar ute. Vi längtar efter tv-kvällar med regnet smattrande mot rutorna. Det har blåst åt rätt håll idag men tyvärr lite för mycket. Det är en ganska oskyddad kust framöver så det är vindkänsligt. SV 1-4 s’ill vous plait.

augusti 4 2005, 23:26

Familjen Viklund

Dag 47

augusti 5 2005, 23:32

Sträcka: 50 km. Position: x 7135188 y 1759650 (karta) Långudden utanför Ånäset. Det har varit blåsigt idag också. Vi har tagit skydd bakom de få öar som finns. Sydostvinden ger stor sjö när det blåser lite mer. Vi där passa på att tacka Nisse och Bodil för limporna och bullarna. Dom var smaskens! Vi har beslutat att tilldela Daniel Knutsson stödpaddlarnas blå svettband för sin insats. I natt bor vi i lillstugan hos Ing-Marie och Verner. Tack!

Dag 48

augusti 7 2005, 0:01

Sträcka: 74 km. Position: x 7193679 y 1760827 (karta) Kågnäsudden 6 km norr om Skelleftehamn. Eftersom det förutspåddes dåligt väder för imorgon så körde vi långt idag. Blir det regn och hård vind är det inte synd om oss eftersom vi återigen sover i en lillstuga. Denna gång med Tv så det blir friidrott om vi inte kan ge oss iväg. Ett stort tack till Monika. Från Umeå har det varit väldigt stenigt. Det gäller att vara på sin vakt. Det har gått bra men vi hoppas ändå på färre stenar norrut.

Dag 49

augusti 7 2005, 17:44

Sträcka: 0 km. Position: x 7193679 y 1760827 (karta) Kågnäsudden. Det är inte kväll än men vi inser redan nu att det inte blir någon paddling idag. Vi var med Lasse och kikade på norra sidan av udden. Jag vet inte om det framgår av bilden men det var riktigt mäktig sjö. Världen är bra liten. Monika hälsar tillbaka till er(com d 48). Om det här går vägen för oss kanske vi ses i sthlm, kul. Nu ska vi äta sill hos Monika Hallefors och Lasse Brandt. Tack för gästfriheten!

augusti 7 2005, 18:20

Kulingvarning!

Kulingvarning

Dag 50

augusti 8 2005, 23:48

Sträcka: 41 km. Position: x 7227695 y 1767332 (karta) svinören utanför Kinnbäck i Kinnbäcksfjärden. Har just kollat vädret. Det verkar som att vi kommer att få slita ont sista biten. Prognosen är motvind varje dag tom fredag. Idag har vi kämpat i stundtals ganska kraftig motvind. Som grädde på moset har det regnat en del också. Men det är ganska varmt så det är ok. Trots att vi nu tältat i 43 nätter så är det fortfarande mysigt att krypa ner i sovsäcken. Det blir förmodligen inget stopp i Jävre eftersom vi inte är så långt därifrån nu och bör tuffa vidare en bit innan vi stannar. Friidrotten konkurrerade ut kortleken tyvärr.

Dag 51

augusti 9 2005, 23:52

Sträcka: 15 km. Position: x 7238688 y 1768815 (karta) Jävre. Det blev en dag ytterligare med motvind så vi stannade i Jävre för att invänta bättre vindar. Eftersom det utlovats ökande vind under kvällen blev vi kvar här. Vinden ska avta under morgondagen så vi får se när vi kommer iväg. Här i Jävre bor vi hos Cathrines farmor och farfar, Fanny och Helmer. Vi var också till min faster Yvonne som har stuga i Jävre. Där var också mina kusiner Inger och Ann-Louise samt kusinbarnen Maja, Moa och Viktor. Kul att du följer oss Bengt! Vi har med oss en av dina böcker som är till stor hjälp. Vi vill också gratulera till fjärde målgången i Haparanda!

augusti 10 2005, 7:46

Motvind!

Motvind

augusti 10 2005, 7:46

Eva, Christer, Fanny och Helmer

Dag 52

augusti 11 2005, 0:58

Sträcka: 43 km. Position: x 7262805 y 1780063 (karta) Trundöudden. Tack för ramsan Figge! Vi ska nynna på den hela dagen imorgon. Vi avvaktade i Jävre under fm för att prognosen sa att vinden skulle avta. När vi stack var det fortfarande ganska kraftig östlig vind. Därför hade vi först 3 km rak motvind men sedan sidvind upp mot Piteå. Prognosen säger NO 8-12 så det är bara att kämpa på.

Dag 53

augusti 11 2005, 21:46

Sträcka: 0 km. Position: som igår dvs Trundöudden. Vinden består så det är bara att känna lugnet. Vi har ägnat dagen till att äta och vila. Vi har hunnit med tre omgångar frystorkat hittills. Vi vill vara starka så att vi kan köra hårt när vinden mojnar. Det är inte så många dagar kvar på semestern.

Dag 54

augusti 12 2005, 22:42

Sträcka: 39 km. Position: Lövskär (karta) utanför Luleå. Äntligen har vi fått paddla en bit. Det började med stadig motvind men det släppte efterhand. Ikväll har vi träffat min mor, far och Anders. Det var häftigt att passera Luleå men ändå nästan svårt att förstå att vi paddlat så långt, snart hela Sveriges kust. Förhoppningsvis får vi träffa dom i Haparanda på söndag.

augusti 12 2005, 23:25

Mor, far, Anders och jag vid Hamnköket, Lövskär.

Mor, far, Anders och jag

augusti 13 2005, 18:18

Seskaröbron. Haparanda, here we come!

Dag 55

augusti 13 2005, 23:42

Sträcka: 95 km. Position: Virtakariudde (karta), Haparanda. Vi grejade det! Men det var tufft. Det blev ingen nattvila utan vi paddlade hela natten. Totalt 18,5 timmes paddling idag. Det känns otroligt bra att vi kom fram i helgen. Alternativet hade varit att paddla klart på helgerna under hösten. Inte så kul. Ett stort tack till alla som har läst och skrivit på bloggen. Vi återkommer snarast med utförligare kommentarer.

Målgång

augusti 14 2005, 2:32

Bild 1 Bild 2

14 aug

augusti 14 2005, 23:32

Sträcka: 0 km. Position: I bilen på väg till Gällivare. Idag har det varit materialvård hela dagen. Våra mindre fräscha kläder är numera redo för nya uppdrag. Tält, sovsäckar, sovcellsladdare mm har fått nytt liv. Vi är verkligen nöjda med turen. Fantastiska upplevelser, framförallt alla trevliga människor som vi träffat. Vi har fått många skambud på kajakerna men våra barracudor är fortfarande dyra.

Godkända HBB-are!

november 9 2005, 22:54

Förra torsdagen, 3 nov, hade vi vårt möte med juryn för havspaddlarnas blå band, HBB, för att redogöra för vår paddling. Det var riktigt kul att studera kartorna igen och tänka tillbaka på vårt äventyr.

Vi blev godkända och fick ta emot våra mycket tjusiga miniatyrkajaker som bevis på våra erövringar av havspaddlarnas blåband. Därmed är Eva innehavare av damrekordet, kul! Eva putsade Louisas nysatta rekord med en dag från 56 till 55 dagar. Vi gratulerar Louisa som alltså också slog rekord i sommar.

Eva och Jim

Efter den formella delen blev det smörgås och eftersom Eva slagit rekord också en imponerande tårta till kaffet. Vi får passa på att tacka juryn för ett trevligt möte.

Christer

Lite statistik

december 14 2005, 22:24

Nu har det hunnit gå fyra månader sedan vi gick i land vid Virtakariudde efter att ha paddlat hela Sveriges kust. Under hösten har det inte gått många dagar utan att vi tänkt tillbaka på vår tur. När man tittar på väderkartan känns det ganska fantastiskt att ha paddlat denna sträcka. Jag har sammanställt lite statistik som jag tänkte att eventuella kalenderbitare skulle kunna vara intresserade av.

Enligt GPS:en paddlade vi en sträcka av 2290 km. En mätning på kartorna skulle förmodligen ge en något kortare sträcka. Det tog 55 dagar vilket ger en snittsträcka av 41 km per dag.

Totalt paddlade vi 449 timmar vilket ger ett genomsnitt av 8 timmar och 10 minuter per dag. En arbetsdag i kajaken med andra ord. Vid jurymötet berättade Jim D att han när han när han satte rekord och paddlade på 30 dagar paddlade 17 timmar per dag! Allt är relativt!

Vår längsta dagsdistans blev 95 km och den tog 19 tim och 37 minuter.

GPS:n ger mycket information som t.ex. aktuell hastighet, snitthastighet och topphastighet. I motvind är det mycket användbart att veta hastigheten eftersom det är svårt att bedömma om det lönar sig att kämpa på eller avvakta. Högsta dagssnitthastigheten var 5,9 km/tim och lägsta var 3,6 km/tim.

Topphastigheten var 18,8 km/tim eller 10 knop som undertecknad uppnådde i en sidsurf av en brytande mastodontvåg utanför Umeå. Eva slank elegant mellan vågorna rutinerad som hon är. Mer normala dagstopphastigheter vid medvind låg på omkring 10 km/tim.

Vi var inblåsta 4 dagar vilket nog är relativt lite. Åtta nätter hade vi tak över huvudet och av dessa var fyra hos bekanta och övriga hos gästfria främlingar. En natt tältade vi på camping och resten fritt. Det blev alltså 47 nätter i vårt excellenta Staika.

Nu är det snart jul och vi har äntligen fått rejält med snö i Abisko så nu är det skidåkning som gäller.